TrainDOC® – Ett program för teknisk dokumentation i XML-format

Ett program ... eller 10 000 papperssidor
Förr i tiden bestod den tekniska dokumentationen för apparater, maskiner eller industrianläggningar av en samling pärmar med flera tusen sidor papper. Det var då senaste standard och alla accepterade att skriv- och tryckfel samt faktafel och oklara beskrivningar rättades för hand.
Men nu när Internet finns, kan alltid uppdaterad information visas på några sekunder, oberoende av var i världen användaren befinner sig. Informationens aktualitet bygger på idén att ge tillgång till en centralt uppdaterad informationsserver istället för att med jämna mellanrum skicka ut informationen till användarna.
Att följa hänvisningar mellan olika delar av den tekniska dokumentationen, att beställa reservdelar (beskrivna i den tekniska dokumentationen), att hantera och rätta fel i dokumentationen samt att kopiera dokument tillhörde det dagliga arbetet. Med tanke på dessa uppgifter var det logiskt att skapa ett program för hantering av anläggnings- och systemdokumentation med hjälp av Internetteknik.
TrainDOC – Idén
Precis i den här situationen befann sig vår kund Alstom Transportation. Storstockholms Lokaltrafik (SL) ville enbart ha underhållsdokumentationen för det nya X60-tåget tillgänglig i elektronisk form via ett program. 10 000 sidor teknisk dokumentation med underhållsinstruktioner och illustrerad reservdelskatalog är annars inte hanterbart. TrainDOC bör då uppfylla följande krav:
TrainDOC bör inte presentera dokumentationen i något leverantörsspecifikt format, utan i XML, så att dokumentationen kan användas ända tills tågen tas ur trafik om ca 30 år.
Den tekniska dokumentationen bör också kunna fås i PDF-format från TrainDOC.
TrainDOC bör kunna levereras utan databas.
Det bör finnas en kommentarsfunktion i TrainDOC, som gör det möjligt för användarna att påpeka fel eller oklara formuleringar i texterna. Dessa fel ska sedan kunna rättas med hjälp av den inbyggda uppdateringsfunktionen eller den inbyggda XML-redigeraren. För att man även ska kunna få tillgång till äldre versioner av dokumentationen (före "ändringstryck"), bör TrainDOC skapa en säkerhetskopia av filerna före ändringarna.
En förutsättning för att både svensk- och tyskspråkig personal ska kunna använda TrainDOC, är flerspråkigheten i både programmet och den tekniska dokumentationen.
Listor över de reservdelar som behövs för underhållet ska kunna ställas samman i varukorgar och kunna skickas per e-post från TrainDOC till inköpsavdelningen hos trafikutövaren (operatören).
Bilderna i reservdelskatalogen ska kunna visas interaktivt med reservdelslistorna.
TrainDOC måste garantera att enbart behöriga personer får visa respektive ändra data. Därför finns ett inbyggt behörighetssystem.
På grund av den långa driftstiden som krävs har vi skapat ett system som i så stor utsträckning som möjligt bygger på öppna standarder som XML, XSL, SVG och HTML samt plattformsoberoende programvara.
En detaljerad översikt över funktionerna i TrainDOC ...
Mer om funktioner och begrepp samt hur TrainDOC kan ingå i det dagliga arbetet ...
Här finns information om vad TrainDOC kräver för att kunna utföra sina uppgifter.
![]() |
Teknisk beskrivning, underhållsplan, reservdelslistor och kommentarsfunktion är tillgängliga i TrainDOC via webben för alla behöriga användare. |